Wypalanie DPF – jak wypalić filtr cząstek stałych?
Na czym polega wypalanie DPF? Jak samemu wypalić filtr DPF w bezpieczny sposób? Ile trwa wypalanie DPF? Jeśli Twój samochód ma problemy spowodowane przez zapchany filtr cząstek stałych, musisz wypróbować kilka skutecznych metod. Być może Twój filtr DPF nie potrzebuje kompleksowej regeneracji (mycia w maszynie albo wypalania w piecu indukcyjnym). Może do oczyszczenia filtra wystarczy wypalanie DPF podczas jazdy.
Jak działa filtr DPF?
Filtr cząstek stałych DPF/FAP sprawił, że układ wydechowy (zwłaszcza w silnikach diesla) przestał emitować sadzę (popiół). Dlaczego jednostka napędowa emituje sadzę? Dzieje się tak na skutek tego, że proces spalania paliwa nigdy nie jest doskonały. Mieszanka paliwowo-powietrzna nigdy nie spala się w stu procentach. Jednym z produktów ubocznych jest właśnie sadza.
Filtr cząstek stałych ma za zadanie zatrzymywanie cząstek sadzy o określonej wielkości, a następnie ich neutralizację. Do tego zdaniem konstruktorów miała wystarczyć sama temperatura spalin podczas jazdy z większą prędkością. Wypalanie DPF w trakcie jazdy z większą prędkością to tak zwane wypalanie pasywne. A jeśli filtr się zapcha, uruchamia się wypalanie aktywne, inicjowane przez sterownik silnika. Sterownik zwiększa obroty silnika, zwiększa wtrysk paliwa w każdej komorze spalania, a dodatkowo uruchamia różne układy wyposażenia auta (np. tylną wycieraczkę i ogrzewanie tylnej szyby). Stopień zapełnienia filtra kontrolowany jest przez czujnik ciśnienia różnicowego.
Jak działa w praktyce filtr DPF? To element zamontowany na rurze wydechowej, za katalizatorem. Przepływa przez niego strumień spalin. W środku filtra znajduje się wkład, najczęściej ceramiczny. W jego wnętrzu producenci umieszczają tysiące kanalików, które są zaślepione. W ich ściankach znajdują się miniaturowe otwory o określonej średnicy. Jeśli cząsteczka sadzy ma większą średnicę niż dopuszczalna, zostanie zatrzymana. Następnie, na skutek działania wysokiej temperatury spalin, cząsteczki sadzy zostają spalone. Stosowanie DPF jest konieczne, aby auta mogły spełnić normy emisji spalin Euro 5 i Euro 6. Obecnie filtry DPF/FAP stosuje się także w samochodach z silnikami benzynowymi.
Czemu służy przepalanie DPF?
Przepalanie DPF to naturalna regeneracja filtra DPF. Dzięki niemu filtr służy przez długi czas i nie zapycha się na skutek zbierania się w nim sadzy. Warto pamiętać, że zapchany filtr cząstek stałych jest powodem szeregu problemów z właściwym działaniem auta. Może doprowadzić do uszkodzenia turbosprężarki (rozszczelnienia), uszkodzenia wtryskiwaczy, a nawet zniszczenia silnika (na skutek problemów z drożnością przepływu spalin, powstawaniem ciśnienia zwrotnego i rozcieńczaniem oleju silnikowego przez paliwo). Nie wspominając o braku mocy i problemach z uruchamianiem auta. Dopalanie sadzy pozwala na skuteczne czyszczenie filtra DPF i zapobieganie jego awariom.
W przypadku aut eksploatowanych przede wszystkim poza miastem, problem z filtrem praktycznie nie istnieje. Chyba że auto ma uszkodzony układ wtrysku paliwa, który stale przelewa paliwo. Częsta jazda poza miastem sprawa, że problem gromadzenia się sadzy w filtrze nie istnieje. Dzięki osiągnięciu przez spaliny odpowiedniej temperatury, filtr oczyszcza się samoistnie.
Jak wymusić wypalanie DPF – trzy sposoby na pozbycie się sadzy z filtra cząstek stałych
Proces wypalania DPF czasami trzeba zainicjować samodzielnie. Taka regeneracja DPF jest niezbędna przede wszystkim w samochodach, które są eksploatowane w mieście i na krótkich trasach. Przy takiej eksploatacji podzespół zapycha się dość szybko. Regeneracja inicjowana przez sterownik silnika (dotrysk paliwa i zwiększanie obrotów, mające na celu dopalić zgromadzone zanieczyszczenia) po prostu nie działa. Kierowca musi wiedzieć, jak samemu wypalić filtr DPF.
Wypalanie DPF podczas jazdy
Wypalanie DPF na trasie to najprostsza metoda przywracania filtrowi pełnej drożności. Wypalanie DPF podczas jazdy należy przeprowadzać w przypadku pierwszych objawów zapchania filtra DPF (np. zapalona kontrolka check engine na desce rozdzielczej). Wypalanie DPF na trasie to także świetne rozwiązanie dla kogoś, kto stale jeździ po mieście. W takim przypadku raz w tygodniu warto wyjechać na trasę, aby przeprowadzić wypalanie DPF podczas jazdy.
Przepalanie filtra cząstek stałych podczas jazdy jest wyjątkowo proste. Wystarczy wyjechać na drogę poza miastem (nie musi to być autostrada ani droga szybkiego ruchu), Taką, gdzie można poruszać się z prędkością od 70 do 90 km/h. Przejechanie kilkudziesięciu kilometrów z prędkością powyżej 70 km/h pozwoli osiągnąć wysoką wartość temperatury spalin. Jakie obroty przy wypalaniu DPF? Obroty powinny być standardowe, czyli możliwe do osiągnięcia przy prędkościach poza miastem i autostradowych.
Wypalanie filtra DPF na postoju
Przepalanie filtra DPF na postoju możliwe jest tylko w garażu. Potrzebny jest do tego odpowiedni środek chemiczny oraz podstawowe narzędzia. W sprzedaży dostępne są środki do czyszczenia DPF, zazwyczaj w formie specjalnej pianki. Jej aplikacja wymaga wejścia pod auto (dlatego niezbędny jest kanał albo podnośnik), znalezienia filtra DPF i odkręcenia miejsca mocowania przewodu prowadzącego z czujnika ciśnienia różnicowego do filtra DPF. Następnie przez uzyskany otwór należy wprowadzić piankę do wnętrza filtra. Czyszczenie trwa do godziny. W tym czasie nie trzeba robić nic, albowiem pianka działa samodzielnie. Aby całkowicie wypalić DPF, należy następnie przymocować przewód od czujnika, wyjechać z garażu i uruchomić silnik. Czasami producenci środków czyszczących zalecają również jazdę po trasie. Sposób stosowania poszczególnych środków może się od siebie różnić – koniecznie trzeba zapoznać się z instrukcją obsługi przed ich zastosowaniem. Trzeba też pamiętać o odczekaniu co najmniej godziny po zakończonej jeździe, zanim przystąpi się do pracy pod autem. Filtr cząstek stałych może być bardzo gorący, tak samo, jak inne elementy układu wydechowego.
Wypalanie DPF w serwisie
Wypalanie filtra cząstek stałych w serwisie musi być wykonywane pod nadzorem specjalistów. Silnik wprowadzany jest w tryb serwisowy. Wydech podłączany jest do rury, która wyprowadza spaliny na zewnątrz. Mechanicy podłączają się do elektroniki auta, ustawiając DPF w trybie serwisowym, a następnie wprowadzając silnik na wysokie obroty.
Taka metoda ma szereg minusów. Może dojść do całkowitego uszkodzenia filtra. Jeśli dopalanie DPF przeprowadzone samodzielnie w trakcie jazdy po trasie okazało się nieskuteczne, to lepiej skorzystać z opcji regeneracji filtra DPF za pomocą metody hydrodynamicznej albo wypalania w piecu indukcyjnym. To skuteczne metody regeneracji filtra DPF, przywracające mu pełną sprawność. W praktyce – do 99 procent. Czyli wynik ten można porównać z osiągami fabrycznie nowego filtra cząstek stałych.
Kiedy konieczne jest wypalanie filtra DPF?
Wypalanie filtra DPF niezbędne jest w dwóch sytuacjach.
Pierwsza – kiedy pojawią się pierwsze objawy zapchania filtra DPF (o których wspomnieliśmy wcześniej). Warto działać jak najszybciej, aby uniknąć kosztownego wydatku, jakim jest wymiana DPF.
Druga – w przypadku aut, które są stale eksploatowane w mieście i na krótkich trasach. W tym przypadku dynamiczna jazda po trasie raz w tygodniu pozwala wypalić sadzę, zgromadzoną przez cały tydzień jazdy po mieście. Warto pamiętać, że zgromadzona w filtrze sadza negatywnie wpływa na osiągi i zużycie paliwa. Może też doprowadzić do szeregu uszkodzeń.
Ile trwa wypalanie DPF na postoju, w serwisie oraz podczas jazdy?
Wypalanie DPF podczas jazdy trwa od 30 do 40 minut. Wypalanie DPF w serwisie trwa ok. godziny. W przypadku wypalania DPF na postoju, z zastosowaniem środka czyszczącego, trzeba na ten proces przeznaczyć od 2 do 3 godzin.