DPF Oleśnica - Czyszczenie i regeneracja
Nieprzyjemny zapach z rury wydechowej czy utrata osiągów silnika to objawy typowe dla filtra DPF wymagającego czyszczenia lub/i regeneracji. W Auto Mix S.C. wykonujemy profesjonalne usługi regeneracji i czyszczenia filtra cząstek stałych DPF w Oleśnicy, wykorzystując do tego wysokiej klasy sprzęt. Zapchany filtr cząsteczek stałych może być poważnym zagrożeniem dla całego układu, dlatego zgłoś się do nas, a zajmiemy się wszystkim niemal od ręki!
Budowa filtra DPF
Budowa filtra DPF nie jest zbyt skomplikowana - w jej skład wchodzą przede wszystkim ceramiczny wkład i metalowa obudowa. Filtr DPF przypomina plaster miodu, na jego powierzchni widoczne są setki porów, które są kanalikami filtra. Kanaliki te są częściowo zatkane, co pozwala na prawidłowe przeprowadzenie procesu filtracji. Naprzemienne rozłożenie kanalików dolotowych i wylotowych pozwala na odfiltrowanie cząstek stałych, sadzy, oleju oraz popiołu przez ścianki, które łączą kanały dolotowe z wylotowymi. W ten sposób zbudowany DPF spełnia swoje zadanie, czyli ogranicza emisję szkodliwych substancji.
Dzięki ceramicznemu wkładowi oraz wytrzymałej obudowie filtr DPF jest chroniony przed uszkodzeniami mechanicznymi i wytrzymuje wysokie temperatury.
JAKA JEST FUNKCJA FILTRA DPF?
DPF to skrót z języka angielskiego diesel particulate filter, czyli filtr cząstek stałych. Zadaniem DPF jest zatrzymywanie wszelkiego rodzaju zanieczyszczeń, osadów, sadzy, szkodliwych substancji oraz czynników rakotwórczych w układzie wydechowym. Jest on niezbędnym elementem układu wydechowego - zapobiega zatrzymywaniu się cząstek sadzy i neutralizuje nieprzyjemne zapachy, gwarantując bezpieczeństwo i komfort w trakcie jazdy.
Filtr DPF sam w sobie dokonuje tzw. regeneracji aktywnej, czyli samoczynnego oczyszczania przez wypalanie. Aktywność tę rozpoczyna sterownik silnika. Dzieje się tak za pośrednictwem zmierzonego ciśnienia przepływu spalin wewnątrz silnika. Regeneracja aktywna jest jednym z trzech trybów czyszczenia DPF.
Różnice między filtrem DPF a FAP
Filtr cząstek stałych tak samo jak i filtr FAP montowany jest w układzie wydechowym silnika wysokoprężnego lub benzynowego. Działanie obu filtrów jest niemal jednakowe - na powierzchni ścianek osadzają się cząsteczki sadzy, dzięki czemu szkodliwe substancje nie przedostają się do atmosfery. Podstawową różnicą dzielącą DPF od FAP jest temperatura potrzebna do wypalenia sadzy. Filtry DPF nazywane są filtrami suchymi, co oznacza, że do wypalenia nagromadzonej w nich sadzy potrzebna jest wysoka temperatura, która osiąga wartość nawet 600-700 st. Celsjusza. Z kolei filtry FAP nazywane filtrami mokrymi do wypalenia sadzy potrzebują zaledwie 250-300 st. Celsjusza. Drugi rodzaj filtra lepiej radzi sobie również w jeździe miejskiej - jest mniej narażony na eksploatację w porównaniu do filtrów DPF, jednak jego cena jest również wyższa. W filtrze FAP niezbędne jest cykliczne uzupełnianie płynu katalizującego wypalanie, co generuje dodatkowe koszty.
W Auto Mix S.C. specjalizujemy się w czyszczeniu filtra cząstek stałych w Oleśnicy, dlatego jeżeli potrzebujesz pomocy w tym zakresie - zapraszamy do kontaktu!
Jak działa filtr DPF?
Działanie filtr DPF w samochodzie można opisać w czterech prostych krokach:
- Spaliny samochodowe dostają się od strony wlotowej do wnętrza filtra DPF za pośrednictwem kanalików.
- Spaliny po przedostaniu się do filtra kanalikami, są następnie filtrowane.
- Kanaliki mają chropowatą, porowatą strukturę, dzięki czemu z łatwością wychwytują i zatrzymują sadzę na powierzchni filtra.
- Cząstki sadzy są następnie usuwane w procesie regeneracji, a małe cząsteczki, które nie zostały zatrzymane w środku, przedostają się przez pory i wylatują z układu wydechowego.
Filtr DPF to również różne czujniki (np. temperatury czy ciśnienia), które przekazują niezbędne informacje o poszczególnych parametrach do sterownika pojazdu. Sterownik jest odpowiedzialny za obliczenie poziomu nasycenia filtra i sterowanie procesem regeneracji. Wyróżnić można trzy podstawowe tryby regeneracji filtra DPF - regenerację pasywną, aktywną i wymuszoną. Inicjacja poszczególnego trybu regeneracji zależna jest od poziomu zapełnienia filtra DPF. Przekroczenie pierwszego stopnia zanieczyszczenia uruchamia regenerację aktywną, z kolei przekroczenie trzeciego stopnia oznacza rozpoczęcie regeneracji wymuszonej, która chroni układ wydechowy przed niekontrolowanym zapaleniem się sadzy. W tym przypadku niezbędne jest zdemontowanie filtra, a następnie oddanie go do serwisu na proces czyszczenia lub regeneracji.
Czyszczenie i regeneracja DPF - kiedy zgłosić się do Auto Mix S.C.?
Najczęściej zgłaszają się do nas właściciele pojazdów, w których wystarczy zregenerować i wyczyścić filtr cząstek stałych. Metoda hydrodynamiczna pozwala przywrócić DPF właściwości fabryczne i sprawność za ułamek ceny nowego filtra, dlatego nie warto zwlekać z czyszczeniem DPF. Niedrożny filtr cząstek stałych to usterka, która występuje w samochodach wyposażonych w filtry DPF/KAT. Do najczęściej występujących objawów niedrożnego filtra cząstek stałych należą m.in.:
- zaświecona kontrolka filtra DPF lub świece żarowe,
- niewydolność silnika,
- problemy z uruchomieniem silnika,
- częstsze uruchamianie pasywnej regeneracji DPF,
- problemy z utrzymaniem równych obrotów silnika,
- przechodzenie samochodu w tryb awaryjny,
- czarny dym wydobywający się z rury wydechowej,
- sygnały wysyłane z komputera podkładowego.
Jeżeli którykolwiek z tych objawów pojawił się w Twoim samochodzie - zgłoś się do nas! Pracownicy Auto Mix S.C. pokierują Cię co powinieneś zrobić dalej. Pamiętaj, że zignorowanie symptomów zanieczyszczonego filtra DPF może prowadzić do poważniejszych usterek w samochodzie, dlatego nie zwlekaj i skontaktuj się z nami! Czyszczenie filtra DPF w Oleśnicy wykonujemy nowoczesną metodą hydrodynamiczną, dzięki czemu możemy z największą skutecznością przywracać fabryczne właściwości DPF.
Jeżeli nie wiesz, czy filtr DPF w Twoim samochodzie nadaje się do wymiany, czy wystarczająca będzie usługa regeneracji DPF w Oleśnicy - skontaktuj się z naszymi specjalistami, którzy ocenią poziom zanieczyszczenia w DPF.
JAK WYGLĄDA REGENERACJA FILTRÓW DPF W OLEŚNICY?
W Auto Mix S.C. posiadamy wysokiej klasy urządzenie przeznaczone do regeneracji filtrów DPF/FAP/GPF i katalizatorów dedykowane samochodom osobowym i dostawczym. Urządzenie to wyposażone jest w podwójny zbiornik o pojemności 230 litrów, pompę o wydajności do 150 litrów oraz zintegrowany system suszenia. Wysokiej klasy sprzęt umożliwia przywrócenie parametrów fabrycznych filtra w 99,8%. Metoda, którą wykorzystujemy do regeneracji DPF w Namysłowie spełnia standardy bezpieczeństwa i ekologii, dzięki czemu proces czyszczenia jest nieszkodliwy dla środowiska. Korzystając z usługi regeneracji filtra cząstek stałych w Oleśnicy w Auto Mix S.C., możesz mieć pewność, że wykonamy ją z największą starannością, zachowując wszelkie standardy bezpieczeństwa.
Naszym klientom udzielamy rocznej gwarancji na wykonaną usługę i otaczamy ich fachową opieką!
Czyszczenie DPF - cena
W Auto Mix S.C. dbamy nie tylko o to, aby oferować klientom najwyższą jakość świadczonych usług, ale również konkurencyjne ceny. Zależy nam na tym, aby każdy klient - bez względu na swój budżet - mógł skorzystać z wysokiej jakości technologii i skutecznej naprawy, która zagwarantuje mu komfort i bezpieczeństwo na drodze. Jeżeli interesuje Cię dokładna cena czyszczenia DPF w Oleśnicy w Twoim samochodzie - zadzwoń do nas!
FAQ
JAK PRZEDŁUŻYĆ TRWAŁOŚĆ FILTRÓW DPF?
Istotne jest tzw. przepalanie filtra na długich trasach, by sadza gromadząca w układzie wydechowym mogła się spalić. Dłuższej eksploatacji tego elementu sprzyja również ostrożna, rozsądna jazda bez gwałtownych przyspieszeń i nierozpędzanie się na niskich obrotach silnika.
CO ILE NALEŻY WYMIENIĆ FILTR DPF?
Większość producentów samochodowych zapewnia, że filtr cząstek stałych wystarcza na przejechanie ok. 250 tysięcy kilometrów. Trwałość filtra DPF zależy od zastosowania się do zasad prawidłowej eksploatacji oraz renomy producenta DPF. Jeżeli chcesz mieć pewność, że produkt posłuży dłużej, to wybierz DPF od zaufanego producenta.
CZY MOŻNA JEŹDZIĆ SAMOCHODEM BEZ FILTRA DPF?
W Polsce jest to nielegalne - możesz przez to stracić przegląd techniczny. Samo usunięcie filtra DPF nie jest zabronione, jednak poruszanie się pojazdem bez niego jest wbrew przepisom polskiego prawa. Za taki proceder grozi mandat, a nawet zatrzymanie dowodu rejestracyjnego.
CZYSZCZENIE DPF - ILE TRWA?
Regeneracja filtra cząstek stałych DPF trwa zaledwie kilka godzin. Jednak finalny czas potrzebny do wykonania usługi jest zależy od dostępności terminów oraz specjalistów, stopnia skomplikowania przypadku czy rodzaju samochodu. Zdarza się, że samochód musi zostać pod opieką specjalistów nawet cały dzień roboczy, dlatego o szczegóły warto zapytać naszych pracowników bezpośrednio przed wizytą, wtedy najlepiej będziemy mogli oszacować czas niezbędny na wykonanie czyszczenia i regeneracji DPF w Oleśnicy.
DPF - REGENERACJA CZ WYMIANA? KIEDY DPF DO WYMIANY?
Regenerację DPF przeprowadza się w przypadku, gdy w samochodzie zauważysz pierwsze objawy zapchania, czyli w sytuacji, gdy samochód zostawia za sobą smugę czarnego dymu, silnik traci moc lub gdy na desce rozdzielczej pojawi się kontrolka filtra cząstek stałych. Wymianę filtra DPF zaleca się w sytuacjach skrajnego zanieczyszczenia lub gdy mechanizm DPF ulegnie uszkodzeniu mechanicznemu i nie będzie działał tak jak dawniej.
CO NISZCZY FILTR CZĄSTEK STAŁYCH?
Najbardziej szkodliwe dla DPF jest jazda na krótkich odcinkach, częste zmiany prędkości i zbyt gwałtowna jazda miejska. Jeżdżenie na krótkich trasach przyczynia się do zapchania filtra przez osady popiołu i węgla. Warto również pamiętać, że niesprawny ERG wpływa negatywnie na działanie DPF, przyspieszając jego zapchanie.