DPF – co to jest i do czego służy?

Wprowadzenie normy Euro 4 oraz zmiany w prawie spowodowały, że filtr DPF stał się nieodłącznym elementem w pojazdach z silnikiem diesla. Jest to związane z rosnącą potrzebą redukcji emisji cząstek stałych, co ma kluczowe znaczenie dla ochrony środowiska naturalnego oraz zdrowia publicznego. Ciekawi Cię, jak działa filtr dpf w samochodzie? Zastanawiasz się, dlaczego ten element jest tak istotny dla Twojego pojazdu? Przekonaj się o jego roli i znaczeniu.

DPF – co to takiego?

Filtr Diesel Particulate Filter (w skrócie dpf) lub inaczej filtre à particules (w skrócie fap) to filtr cząstek stałych stosowany w układach wydechowych silników wysokoprężnych, w celu redukcji emisji cząstek stałych (czarnego dymu) w spalinach. Zasada działania jest prosta – DPF działa jak specjalny filtr, który zatrzymuje cząstki stałe, takie jak sadza czy popiół, powstające podczas spalania oleju napędowego w silniku. Zamiast pozwalać tym cząstkom przedostać się na zewnątrz, filtr skutecznie „łapie” je i zatrzymuje wewnątrz.

W samochodach z silnikami benzynowymi montuje się filtry cząstek stałych GPF spełniających normę emisji spalin Euro 6. Te zaawansowane filtry zostały zaprojektowane specjalnie dla silników benzynowych w celu redukcji emisji szkodliwych cząstek stałych. GPF działa na zasadzie zatrzymywania cząsteczek, które są generowane w wyniku spalania paliwa.

Z jakich elementów wykonany jest DPF?

W środku umieszczony jest ceramiczny wkład w obudowie wykonanej ze stali nierdzewnej. Wewnątrz korpusu znajdują się niewielkie kanaliki ułożone równolegle względem siebie. Każdy z tych kanalików jest zatkany na jednym z końców, zazwyczaj od strony wlotowej lub wylotowej. Ten mechanizm pozwala na skuteczne zatrzymywanie cząstek stałych, które są wyłapywane w trakcie przepływu spalin przez filtr.

W miarę akumulacji cząstek stałych, takich jak sadza, w kanalikach, zaczynają one blokować drożność przepływu spalin. Aby zapobiec zatykaniu się filtra i utrzymaniu jego efektywności, konieczne jest regularne oczyszczanie poprzez proces regeneracji.

Do czego służy filtr cząstek stałych?

Dzięki porowatej strukturze DPF, cząstki stałe są skutecznie zatrzymywane, a dzięki temu emitowane spaliny są czystsze. W ten sposób filtr działa jako bariera, która zapobiega rozprzestrzenianiu się szkodliwych pozostałości procesu spalania w powietrzu. Filtr DPF pomaga zmniejszyć emisję szkodliwych zanieczyszczeń i poprawić jakość powietrza.Jest to ważne dla ochrony środowiska i przestrzegania norm emisji.

Filtr cząsteczek stałych jest niezwykle ważnym elementem z kilku powodów:

  • Redukuje emisję cząstek stałych: Silniki diesla emitują znaczącą ilość cząstek sadzy, która może być szkodliwa dla zdrowia i środowiska. DPF skutecznie redukuje emisję tych cząstek, zatrzymując je wewnątrz filtra i zapobiegając ich uwalnianiu do atmosfery. To przyczynia się do poprawy jakości powietrza i ograniczenia negatywnego wpływu na środowisko.
  • Umożliwia spełnianie norm emisji: Wiele krajów i regionów wprowadziło surowe normy emisji, które określają maksymalne dopuszczalne poziomy cząstek stałych emitowanych przez pojazdy. Samochody wyposażone w DPF są w stanie spełnić te wymagania i uzyskać certyfikaty zgodności, co pozwala na legalną eksploatację na obszarach objętych takimi regulacjami.
  • Wpływa na ochronę zdrowia: Cząstki stałe emitowane przez silniki diesla mogą mieć negatywny wpływ na zdrowie ludzi, szczególnie na układ oddechowy. Są one związane z występowaniem chorób płucnych, astmy i innych schorzeń. System dpf w samochodzie pomaga zmniejszyć emisję tych szkodliwych cząstek, chroniąc zdrowie kierowców i pasażerów.

Zmieniające się wymagania dotyczące ochrony środowiska wymusiły na producentach samochodów z silnikami diesla wprowadzenie skuteczniejszych rozwiązań oczyszczających spaliny. W autach z silnikiem diesla odpowiada za to DPF, który filtruje pozostałości po procesie spalania. Dzięki temu możemy cieszyć się mniejszą liczbą zanieczyszczeń i czystszym powietrzem. Zapchany dpf może prowadzić do poważnych problemów z pojazdem, dlatego warto pamiętać o regularnych przeglądach i czyszczeniu DPF, aby przedłużyć żywotność pojazdu i polepszyć jego osiągi.

Z jakich powodów filtr DPF może się zapychać?

Powodów, dla których filtr DP może się zapchać jest naprawdę wiele, a wśród nich wymienić można m.in.:

  • Nagromadzenie cząstek stałych: Główną przyczyną zapychania się filtra DPF jest gromadzenie się cząstek stałych, takich jak sadza z oleju silnikowego lub resztki spalin.
  • Niewłaściwa jazda: Regularne korzystanie z samochodu na krótkich dystansach lub w warunkach miejskich, gdzie nie osiąga się odpowiedniej temperatury do regeneracji filtra, może przyczynić się do jego zapychania.
  • Niska jakość paliwa: Używanie najtańszego paliwa lub dodatków do paliwa niewiadomego pochodzenia mogą zwiększyć ilość szkodliwych substancji osadzających się w filtrze DPF.
  • Uszkodzenia mechaniczne: Mechaniczne uszkodzenia filtra DPF mogą również prowadzić do jego zapychania się, na przykład w wyniku uderzenia lub korozji.
  • Problemy z silnikiem: Awarie lub niewłaściwa praca silnika mogą prowadzić do niepełnego spalania paliwa, co zwiększa ilość cząstek stałych w spalinach i może przyczynić się do zapychania się filtra DPF.

Zapchany dpf to problem, którego nie należy lekceważyć. Objawy zapchanego filtra dpf to m.in. spadek mocy silnika, wzrost zużycia paliwa oraz pojawienie się komunikatów o błędach związanych z układem wydechowym (kontrolka dpf). Dodatkowo z rury wydechowej mogą wydobywać się spaliny o nieprawidłowym kolorze lub intensywności.

Filtr cząstek stałych DPF – porady dotyczące pielęgnacji

Przy regularnym użytkowaniu diesela, DPF stopniowo się zapycha. Jeśli chcesz utrzymać jego skuteczność, konieczne jest okresowe przeprowadzanie procesu regeneracji. Podczas niego wysoka temperatura spalin powoduje spalenie zgromadzonych cząstek, oczyszczając filtr i przywracając jego działanie. Wpływ na żywotność dpf ma także umiejętna technika jazdy. Nie powinno się jeździć zbyt szybko, w szczególności na zimnym silniku. Warto również dowiedzieć się i pamiętać o tym, jak działa filtr cząstek stałych.

Pamiętaj! Zapchanego filtra cząstek stałych nie można wyczyścić samodzielnie, nie powinno się również korzystać z usługi wypalania filtra dpf. Proces wypalania sadzy nie jest skuteczny, a samo wypalanie filtra cząstek stałych nie jest wystarczające. Z kolei usuwanie dpf jest w Polsce nielegalne.

Co to jest DPF w samochodzie – podsumowanie

Jeśli chcesz zadbać o wydajność i skuteczność swojego samochodu dieslowego, warto skorzystać z usług czyszczenia DPF w Oleśnicy oferowanych przez Auto Mix s.c.! Regeneracja filtra dpf zapewni jego optymalne działanie, co przełoży się na lepszą wydajność pojazdu i spełnienie wymagań dotyczących norm emisji. Wymiana dpf to spory wydatek, znacznie wyższy niż regeneracja, dlatego warto zainwestować w pozbycie się problemu z dpf na wcześniejszym etapie. Dzięki profesjonalnym usługom Auto Mix SC Twój samochód będzie działał sprawnie, a Ty będziesz mógł cieszyć się czystszym powietrzem i bardziej przyjaznym środowisku.

Czy DPF naprawdę wpływa na wydajność silnika.jpeg