Filtr cząstek stałych DPF a katalizator — czym się różnią?
Czy DPF to katalizator? Czy filtr cząstek stałych i katalizator samochodowy to dwa różne podzespoły, z których każdy ma inne zadanie? Sprawdźmy!
W trakcie pracy silniki spalają paliwo i powietrze, czyli mieszankę paliwowo – powietrzną. W roli paliwa wykorzystuje się benzynę, olej napędowy oraz gaz (LPG i CNG). W trakcie spalania mieszanki paliwowo – powietrznej powstają produkty uboczne – gazy spalinowe. Spaliny zawierają wiele szkodliwych związków. Dlatego władze wielu krajów postanowiły sprawić, że samochody będą emitować mniej zanieczyszczeń. Tak narodziły się normy emisji spalin Euro. Pierwsza norma emisji spalin Euro 1 została wprowadzona w 1993 roku. Od tego czasu, co kilka lat, wprowadzano nowe ograniczenia, dotyczące emisji spalin. W odpowiedzi na nie, producenci aut projektowali nowe podzespoły i układy oczyszczania spalin. Dzięki nim pojazdy mogły przejść badania homologacyjne, niezbędne do dopuszczenia do sprzedaży.
Czy DPF to katalizator?
Nie. To dwa różne podzespoły. Mają podobny wygląd. Są zamontowane zaraz za kolektorem wydechowym silnika, na tej samej rurze wydechowej (z wyjątkiem kilku aut, gdzie montowano je wewnątrz silnika).
DPF to inaczej filtr cząstek stałych. Są też inne jego odmiany: FAP (mokry filtr cząstek stałych) i GPF (filtr cząstek stałych montowany w silnikach benzynowych).
Katalizator to inaczej katalizator trójdrożny, albo reaktor katalityczny.
Katalizator i filtr DPF – jaką pełnią rolę?
Do czego służy katalizator samochodowy? Katalizator jest przeznaczony do zmiany składu chemicznego gazów spalinowych. We wnętrzu katalizatora znajduje się wkład ceramiczny albo metalowy, który jest pokryty cennymi pierwiastkami chemicznymi, między innymi platyną, a także rodem, palladem i innymi. Pomiędzy szkodliwymi składnikami spalin, a pierwiastkami na wkładzie zachodzą reakcje chemiczne. Katalizator w benzynie redukuje tlenki azotu, utlenia węglowodory i tlenki węgla. Katalizator w dieslu utlenia węglowodory i tlenki węgla.
Jak wygląda katalizator? Ma on kształt metalowej rury, zamontowanej na rurze wydechowej (poza wspomnianymi wyjątkami, gdzie katalizator jest wewnątrz silnika). Przed i za katalizatorem znajdują się sondy lambda, połączone z komputerem sterującym pracą jednostki napędowej. Poprzez odpowiednie sterowanie doborem mieszanki paliwowo – powietrznej, zapewniają one optymalne warunki do działania katalizatora.
Filtr cząstek stałych DPF (a także GPF i FAP) jest przeznaczony do zatrzymywania cząsteczek sadzy, jakie są ubocznym produktem spalania mieszanki paliwowo powietrznej. Filtr DPF wygląda podobnie do katalizatora. Jest zamontowany przed nim. Jak działa? W jego wnętrzu również znajduje się ceramiczna struktura, z wieloma kanalikami. Połowa kanalików jest zaślepiona od strony silnika, a druga połowa od strony wydechu. Na ściankach kanalików znajdują się mikro otworki, które pozwalają na przepływ gazów spalinowych, ale zatrzymują cząsteczki sadzy (czyli tzw. cząstki stałe). Cząsteczki te są wypalane przez gorące spaliny (wypalanie pasywne), albo przez dodatkowy wtrysk paliwa i podniesienie obrotów silnika (wypalanie aktywne).
Zatkany katalizator – czy może dojść do zapchania katalizatora?
Tak, w trakcie eksploatacji samochodu może zdarzyć się zapchanie katalizatora. Dlaczego? Na skutek wielu czynników. Od ciągłej jazdy po mieście (zbyt niska temperatura spalin, osiągana podczas jazdy po mieście nie pozwala na oczyszczenie katalizatora), aż po uszkodzenia układu zapłonowego (niespalone paliwo niszczy katalizator).
Jakie są objawy zapchanego katalizatora? Jak sprawdzić, czy katalizator jest pełny zanieczyszczeń? Na desce rozdzielczej auta zapala się kontrolka check engine z kodem błędu o niskiej wydajności katalizatora. Zapala się ona przy coraz niższych prędkościach. Do tego dochodzi silniejsze dymienie, mniejsza moc silnika (spaliny nie są w stanie odpowiednio szybko opuścić katalizatora), drgania samochodu, a czasami dławienie się silnika i grzechotanie spod kabiny pasażerskiej (wykruszony wkład).
Jak wyczyścić katalizator?
Co zrobić, jeśli w samochodzie zapcha się albo wykruszy katalizator? Regeneracja katalizatora powinna rozpocząć się od dłuższej jazdy poza miastem, z większą prędkością (na trasie, powyżej 70 km/h). Jeśli to nie pomoże, to zostaje tylko profesjonalna regeneracja katalizatora. Najczęściej stosuje się metodę czyszczenia katalizatora w specjalnej maszynie, za pomocą strumienia wody i środka czyszczącego. Podobnie czyści się zapchany filtr DPF. Jednak taka metoda nie zawsze przynosi efekt. Jeśli katalizator jest wypalony lub wykruszony – trzeba go wymienić na nowy.
Katalizator uniwersalny — czy warto? Katalizator uniwersalny może być nawet 10-krotnie tańszy od nowego katalizatora oryginalnego. Dlatego warto go zamontować w warsztacie, tym bardziej że taka usługa nie jest droga ani skomplikowana. Wadą katalizatora uniwersalnego jest to, że nie jest tak trwały, jak katalizator oryginalny.
Katalizator a spalanie – czy zapchany katalizator ma wpływ na zwiększone zużycie paliwa? Tak, albowiem jego awaria wprowadza silnik w stan awaryjny. Kiedy silnik pracuje w trybie awaryjnym, ma ograniczone osiągi i zużywa więcej paliwa.
Profesjonalna diagnostyka i regeneracja DPF w Oleśnicy
Jeśli filtr cząstek stałych w Twoim aucie uległ zapchaniu – odwiedź naszą firmę: Auto Mix S.C. w Oleśnicy, przy ulicy Rzemieślniczej 11a. Nasi specjaliści sprawdzą stan filtra w Twoim aucie i przeprowadzą jego regenerację.
Wszystkie informacje o regeneracji filtrów DPF w naszej firmie znajdziesz, klikając w link: https://automixsc.pl/oferta/dpf-namyslow.
Zapraszamy do skorzystania z naszych usług.
Jazda z wypalonym DPF albo zapchanym katalizatorem jest niemożliwa. Uszkodzony DPF powoduje niszczenie kolejnych podzespołów, np. turbosprężarki. Zapchany katalizator skutecznie utrudnia korzystanie z auta. Dlatego warto odwiedzić naszą firmę. Dobierzemy katalizator uniwersalny, zregenerujemy filtr DPF – i przywrócimy pełną sprawność auta. Zapraszamy!