Uszkodzony czujnik różnicy ciśnień DPF — objawy

Uszkodzony czujnik różnicy ciśnień DPF — objawyCzujnik różnicy ciśnień DPF to kluczowy element systemu filtracji spalin w silnikach diesla. Jego odpowiednie działanie ma istotny wpływ na wydajność i emisję pojazdu.  Jednak, jak każda część pojazdu, także DPF może ulec uszkodzeniu, powodując spadek mocy i osiągów samochodu czy problem z regeneracją filtra cząstek stałych. W tym artykule omówimy znaczenie tego elementu oraz przedstawimy najważniejsze objawy uszkodzenia czujnika. Dowiesz się, jakie są główne objawy tego problemu oraz co zrobić w przypadku podejrzenia uszkodzenia czujnika. Zapraszamy!

Czym jest filtr DPF cząstek stałych?

Filtr DPF, czyli inaczej filtr cząstek stałych, znajduje się w układach wydechowych silników wysokoprężnych i benzynowych. Jego podstawową funkcją jest zatrzymywanie cząstek stałych, które wydobywają się z silnika i neutralizowanie ich. Jest to istotny element pojazdów, bez którego mogłoby dojść do zatarcia w komorze silnika. Filtr cząstek stałych składa się z ceramicznego lub metalowego wkładu o porowatej strukturze. Gazy spalinowe przepływają przez ten wkład, a cząstki stałe zostają zatrzymane na jego powierzchni. W miarę upływu czasu i akumulacji cząstek, w filtrze odkłada się sadza i inne zanieczyszczenia, które pomogą doprowadzić do uszkodzenia tego elementu. W celu zapobiegania utracie wydajności silnika i możliwości uszkodzenia filtra, konieczne jest jego regularne czyszczenie lub regeneracja DPF.

Czujnik różnicy ciśnień filtra cząstek stałych – jego rola w układzie wydechowym

Jednym z kluczowych elementów składowych DPF jest czujnik różnicy ciśnień, który odgrywa istotną rolę w monitorowaniu stanu i efektywności filtra. Czujnik ten mierzy ciśnienie wsteczne w układzie wydechowym i informuje moduł sterowania zespołem napędowym (PCM), kiedy należy rozpocząć proces regeneracji i oczyścić filtr z cząstek stałych (DPM) lub sadzy. Uszkodzenie tego czujnika może prowadzić do szeregu problemów, które wpływają zarówno na osiągi pojazdu, jak i na emisję spalin. Podstawowym zadaniem czujnika jest monitorowanie różnicy ciśnień pomiędzy dwoma punktami w układzie filtru cząstek stałych, co pozwala na skuteczną kontrolę procesu filtracji.

Czujnik różnicy ciśnień – umiejscowienie i budowa

Czujnik różnicy ciśnień znajduje się w albo w obudowie, albo we wnętrzu filtra DPF. Jest to strategiczne miejsce, które umożliwia czujnikowi bezpośrednią kontrolę nad przepływem spalin i dokładne mierzenie poziomu zanieczyszczeń wewnątrz filtra. Budowa czujnika jest stosunkowo prosta - jest on połączony przewodem zasilająco-sygnałowym ze sterownikiem silnika. Pierwszy wąż silikonowy łączy się z układem wydechowym bezpośrednio przed filtrem cząstek stałych. Z kolei drugi wąż jest podłączony do układu wydechowego za filtrem cząstek stałych.

Uszkodzony czujnik różnicy ciśnień DPF – objawy awarii

Do najbardziej typowych objawów awarii czujnika DPF należą:

  • znacząca utrata mocy silnika, 
  • zwiększone zużycie paliwa, 
  • wyższa temperatura pracy silnika, 
  • problem z uruchomieniem systemu Start-Stop, 
  • wysoka temperatura układu wydechowego, 
  • wysoka emisja cząstek stałych, 
  • zapalona kontrolka check engine, 
  • czarny dym wydobywający się z rury wydechowej, 
  • zapisane błędy w pamięci sterownika,
  • problemy z regeneracją filtra DPF.

Jak sprawdzić czujnik różnicy ciśnień DPF? Najlepiej zlecić to zadanie doświadczonemu serwisowi samochodowemu.  Dlatego jeśli zaobserwujesz któryś z wymienionych objawów, skonsultuj się z mechanikiem, który przeprowadzi szczegółową diagnozę i w razie potrzeby zleci naprawę czujnika różnicowego ciśnień DPF.

Dlaczego dochodzi do uszkodzenia czujnika ciśnienia spalin?

Na awarię czujnika różnicy ciśnień wpływ mają różne czynniki. Zdarza się, że uszkodzenie czujnika jest wywołane przez uszkodzone przewody, które doprowadzają ciśnienie gazów do czujnika. Nie są to jednak jedyne powody - usterki mogą powodować również nieszczelne lub zatkane przewody, a także nieszczelności czy zakłócony przepływ ciśnienia. Negatywnie na stan czujnika wpływać będą również wilgoć i wysokie temperatury. Działanie mechanizmu w takich warunkach może doprowadzić do uszkodzenia elementów elektronicznych czujnika. Poza tym czujnik może również ulec uszkodzeniu mechanicznemu z powodu wadliwych materiałów użytych do jego produkcji lub błędów w konstrukcji. Warto również pamiętać, że czujnik różnicy ciśnień w filtrze cząstek stałych z czasem również ulega zużyciu i nadaje się do wymiany.

Aby zmniejszyć ryzyko uszkodzenia czujnika różnicy ciśnień DPF, zaleca się regularne przeglądy pojazdu, dbałość o czystość układu wydechowego, stosowanie odpowiedniego paliwa oraz unikanie ekstremalnych warunków atmosferycznych. Czujnik uszkodzony nadaje się do wymiany.

Wymiana czujnika DPF i programowanie

Wymiana czujnika różnicy ciśnień DPF oraz programowanie to częste działania podejmowane w celu naprawy i przywrócenia prawidłowego działania układu filtracji spalin w pojazdach z silnikami diesla. Oto, jak wygląda wymiana czujnika krok po kroku:

  • Rozpoznanie. Pierwszym krokiem jest przeprowadzenie diagnostyki, aby zlokalizować źródło problemu. Mechanik lub specjalista ds. elektroniki będzie analizował komunikaty diagnostyczne związane z czujnikiem DPF oraz dokładnie sprawdzi układ wydechowy. 
  • Wymiana uszkodzonego czujnika. Jeśli mechanik stwierdzi, że wymiana czujnika DPF jest potrzebna, to po montażu nowego elementu konieczne będzie zaprogramowanie czujnika w sterowniku silnika za pomocą komputera diagnostycznego. Zadaniem mechanika jest również prawidłowy montaż opasek zaciskowych węży silikonowych. 
  • Programowanie i reset komputerów pojazdu. Po wymianie czujnika, konieczne jest odpowiednie zaprogramowanie komputerów pojazdu, takich jak moduł sterowania silnika (PCM), aby poprawnie współpracowały z nowym czujnikiem. Ponadto, może być potrzebny reset komputerów, aby wykasować błędy związane z poprzednimi uszkodzeniami.
  • Testy i sprawdzenie działania. Po wymianie czujnika i wdrożeniu oprogramowania, można przejść do testowania czujnika DPF, aby upewnić się, że wszystko działa prawidłowo i że czujnik różnicy ciśnień DPF jest odpowiednio skalibrowany.

Warto pamiętać, że wymiana czujnika różnicy ciśnień DPF oraz programowanie powinny być przeprowadzone przez doświadczonych mechaników lub autoryzowane serwisy, aby zapewnić prawidłowe wykonanie tych operacji. Zidentyfikowane objawy czujnika ciśnienia spalin w samochodzie to powód, aby odwiedzić zaufanego specjalistę.